یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024

نتایج کمیسیون های چهارگانه همایش «روحانیت، راهبردها و تعاملات فرهنگی» از سوی دبیران این کمسیون‌ها در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه تشریح شد.

حجت الاسلام و المسلمین تکیه ای دبیر کمیسیون «روحانیت و بیداری اسلامی» گفت : در این کمیسیون  مسائلی چون تبیین و تحلیل بیداری اسلامی، شناسایی عناصر مشترک در بیداری اسلامی، آسیب شناسی و ارائه راهکارهای بیداری اسلامی، تبیین و تحلیل بیداری اسلامی در ادبیات معاصر سیاسی ایران، عامل بیداری اسلامی با فرهنگ و تمدن جدید غربی و ... مطرح گردید.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این که حرکت و انقلاب منطقه نشان از بیداری اسلامی است، تأکید کرد: مواضع رهبری و دور اندیشی ایشان در این مسائل خود را نشان داد و این نکته ای است که کارشناسان داخلی و خارجی به آن معترف اند.

وی با بیان اینکه برخی می گویند تحولات اخیر منطقه بیداری اسلامی یا ملت های مسلمان نیست، بلکه صرفا یک حرکت آمریکایی برای جابه جایی مهره های دست نشانده است، اظهار داشت: این سخنان به صورت کاملاً تخصصی از سوی اعضای این کمیسیون مورد نقد جدی قرار گرفت.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: وقتی می گوییم بیداری اسلامی منظورمان منطبق کردن این تحولات با مدل جمهوری اسلامی نیست بلکه اسلام گرایی با در نظر گرفتن شرایط منطقه است.

وی گفت: تأکید بر هویت اسلامی، تأکید بر وحدت اسلامی، تأکید بر داشتن رهبری اسلامی، راه اندازی موج بیداری اسلامی، تلاش برای توسعه کشورهای اسلامی بر اساس شریعت اسلامی و ... از جمله موضوعاتی بود که از سوی اعضای کمیسیون برای پر رنگ کردن نقش روحانیت در بیداری اسلامی مورد تأکید قرار دادند.

حجت الاسلام و المسلمین تکیه ای با بیان این که در این جلسه آسیب های تحولات اخیر منطقه هم مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: حضور آمریکا و اروپا و لابی صهیونیست برای نفوذ در حاکمیت و فعالیت گروه های تندرو در  این کشورها از جمله فرقه ضاله وهابیت و ... از جمله آسیب هایی است که ممکن است تحولات منطقه را از مسیر اصلی خواست ملت ها منحرف کند.

وی خاطرنشان کرد: به روز کردن اطلاعات روحانیت نسبت به مسائل روز، برگزاری سمینارهای در داخل ایران با دعوت از روحانیون خارجی، حضور روحانیت شیعه در سمینارهای کشورهای اسلامی دیگر، از جمله مواردی بود که اعضای کمیسیون «روحانیت و بیداری اسلامی» برای کاستن از آسیب های احتمالی تحولات اخیر منطقه روی آن اتفاق نظر داشتند.

* کمسیون روحانیت و جهاد اقتصادی

حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان دبیر کمیسیون «روحانیت و جهاد اقتصادی» با بیان اینکه این کمیسیون با حضور 20نفر از نمایندگان طلاب و برخی از مسئولین بسیج طلاب برخی شهرستان ها تشکیل شد، اظهار داشت: با توجه به نامگذاری هایی که مقام معظم رهبری برای سال های مختلف دارند و امسال را هم به نام سال جهاد اقتصادی نام گذاری کردند، به این نتیجه رسیدیم که قطعا ایشان از این نامگذاری ها هدفی داشتند و از این رو سعی کردیم که هدف های ایشان را شناسایی و برای رسیدن به آن ها تلاش در حد امکان خود را داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: معتقدیم لازمه پیروزی در جهاد اقتصادی با توجه زمینه سازی های اقتصادی و زیربنایی که سال های گذشته صورت گرفته است، همت بلند است.

وی افزود: اقتصاد یکی از مهمترین عوامل پیشرفت در جنبه های گوناگون کشورهاست و از این رو توجه به آن باید از اولویت ها باشد.

نماینده طلاب و فضلای مشهد در حوزه علمیه قم، با بیان این که باید به عمق معنای جهاد در عنوان جهاد اقتصادی توجه کرد، گفت: لفظ جهاد در هر عنوانی که قرار گرفت، شکوفایی به دنبال داشت و البته باید در این عرصه از تمام ظرفیت ها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مدیریت کارآمد و پویا، همکاری اقشار مختلف روحانیت با بسیج طلاب، ارتباط مدیران اقتصادی با روحانیت از جمله ادارات و ..، ایجاد بانک اسلامی، تقویت مبنای اقتصاد اسلامی، کشیدن مسائل اقتصادی در قالب مسائل شرعی و ...، از  جمله مواردی است که می تواند ما را در عرصه جهاد اقتصادی به موفقیت برساند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان اظهار داشت: در کمیسیون «روحانیت و جهاد اقتصادی» بحث های مختلفی صورت گرفت و از جمله مهمترین آن ها این بود که اگر می خواهیم در جهاد اقتصادی به سرعت به موفقی برسیم باید تولید کار و سرمایه در کشور را ارزش به حساب بیاوریم.

وی افزود: تبلیغ در باره هدفمند شدن یارانه ها هم از مهمترین موضوعاتی بود که در کمیسیون «روحانیت و جهاد اقتصادی» مطرح و عنوان شد که روحانیون می توانند نقش اساسی در اجرای موفقیت آمیز این طرح باشند و البته راهکارهای چگونگی ورود روحانیت در این عرصه به دقت مورد بحث قرار گرفت.

* روحانیت و جنگ نرم

حجت الاسلام و المسلمین ثنایی دبیر کمیسیون «روحانیت و جنگ نرم» گفت: اصطلاح جنگ نرم مدت زمانی است که وارد ادبیات ایرانی شده است و از این رو با تشکیل این کمیسیون آثار این مقوله را در آسیب های اجتماعی و ... مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی افزود: تأکید و تشویق به انجام معروف و ارزش های اسلامی با هدف تقویت ارزش های اسلامی، تلاش در جهت تغییر نگاه مدیران ستادی به خصوص مدیران مرتبط با مقوله جنگ نرم، مطالبه جدی از مسئولین و برخورد قاطع با مفسدان و منحرفان، تأکید بر تغییر حرکت یا موضع از پدافندی به سمت حرکت های آفندی در مقوله فرهنگ و البته متکی بر عقلانیت و ... از نکاتی بود که اعضای کمیسیون «روحانیت و جنگ نرم» برای موفقیت در جنگ نرم روی آن ها تأکید د اشتند.

حجت الاسلام و المسلمین ثنایی افزود: حرکت به سمت افکار دینی با تبیین قدرت روحانیت شیعی، انتشار کتب وزین علمی و ساخت برنامه های مفید در رسانه ها و به صورت نرم افزار، ایجاد و تسهیل بستر های مناسب به منظور اعزام روحانیون فاضل به مناطق مختلف کشور، پشتیبانی آموزشی، علمی و برنامه ای از طلاب بسیجی مراکز استان ها، تبیین دقیق انتظارات و ظرفیت های طرفین و ... از جمله مواردی است که به نظر اعضای کمیسیون «روحانیت و جنگ نرم»، برای موفقیت در جنگ نرم و مقابله با دسیسه های دشمنان و کاستن از آسیب ناشی از توطئه های آنان مؤثر است.

مدیر آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که برخی دیگر از برنامه‌های این همایش از جمله کارهای سخت افزاری هم برای موفقیت در جنگ نرم مورد نظر اعضای کمیسیون روحانیت و جنگ نرم بود، گفت: تشکیل دبیرخانه مشترک اجرایی مجمع نمایندگان با بسیج طلاب با مشارکت مرکز مدیریت حوزه های خواهران و برادران، ایجاد مراکز تخصصی جنگ نرم در حوزه علمیه قم و حوزه های معتبر کشور، برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی برای طلاب بسیجی شهرستان ها، ایجاد بانک اطلاعات اساتید به منظور ارتقا و شناسایی و گزییش اساتید توانمند در حوزه، افزایش آمار و کمی و کیفی آمار مبلغان شهرستان ها و روستاها و ... از مواردی است که در جنبه سخت افزاری برای موفقیت در جنگ نرم لازم است.

نماینده طلاب و فضلای گنبدکاووس در حوزه علمیه قم، در پایان گفت: بسیاری از طلبه های ما دارای اطلاعات خوب و مفید علمی هستند، اما نمی توانند علم و اطلاعات خود را بیان کنند و از این رو باید با برگزاری دوره های آموزشی ویژه ای مهارت آن ها را بالا ببریم.

* کمسیون بسیج و روحانیون

حجت الاسلام و المسلمین نعیمی دبیر کمیسیون «اقشار بسیج و روحانیون» گفت: با مشورت اعضای این کمیسیون به این نکته رسیدیم که هر چند وقت یک بار جلساتی میان بسیج طلاب و مجمع نمایندگان برگزار شود که البته این تصمیم به آقای سقای بی ریا هم اطلاع داده شد.

وی افزود: سطح بندی مبلغان اعزامی برای سطوح مختلف، بهره گیری از الگوهای دفاع مقدس در بعد تبلیغی، اعزام و به کارگیری مبلغین با توجه به توانمندی آن ها در مناطق خاص، تهیه شناسنامه تبلیغی، پشتیبانی مادی و معنوی از مجمع نمایندگان، تدوین دائرة المعارف ولایت از طرف بسیج طلاب و هماهنگی مجمع نمایندگان، تهیه و  انتشار نشریه علمی، شناسایی نخبگان و اهل قلم، تشکیل کارگاه های بصیرت افزایی، استفاده از ظرفیت های طلاب خوابگاهی با نظارت معاونت تهذیب حوزه در اردوهای جهادی و ... از مصوبات کمیسیون «اقشار بسیج و روحانیون» بود که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن آن ها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha